lördag 23 juli 2011

Norge

Känner att jag får skriva av mig lite om allt det hemska i Norge.


Det som har hänt är ju alldeles otroligt förfärligt och hemskt. Hur kan man som människa göra något sådant? Alltså döda över 90 personer så kallblodigt och metodiskt. Jag tänker mycket på alla de ungdomar som överlevde som kommer få leva med dessa hemska minnen och bilderna resten av sitt liv. Att en så sommrig idyll kunde förvandlas till något så hemskt av en människa på så kort tid? Det går inte att tänka sig!

Har haft på tv:n hela dagen och tårarna har varit nära många gånger när man sett intervjuer, bilder och uttalande från Norge.

Jag hade en vän över här idag och vi diskuterade faktumet om varför ett attentat i ett I-land får så mycket uppmärksamhet jämfört med ett attentat i ett U-land.



Jag tror vi kom fram till tre orsaker:


1. Närheten. Norge är vårat grannland. Att attackera Norge är nästan som att attackera Sverige. Det fanns svenska ungdomar ute på ön och i Oslo finns det många svenskar både boende och turister.


2. Likheten. Sverige är ett I-land och det är även de länder som får uppmärksameheten. Vi har liknande polis system, liknande sociala strukturer och liknande levnadsätt. Att attackera en sådan ändå väll upbyggd struktur känns för mig svårare. Man får verkligen känslan att det kan hända i Sverige med när länderna det händer i påminner så mycket om det landet man bor i.

3.Rariteten. Det är mycket ovanligare att det händer ett sådant här attentat i ett I-land än vad det tyvärr är i ett U-land. Därför blir nyheten större. Ju ovanligare nyheter, ju större nyhet.


Detta är såklart bara mina och min väns tankar. Mest mina eftersom jag nu skrivit ner dem. Jag är ansolut ingen expert inom området utan detta är bara vad jag tror.







HEMSKT är det iallafall!!!!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar